Edzések

Kedd, péntek 19.00-20-30

Edzésvezető: Mihalicska István 5. dan.
Szegedi Tudományegyetem Sportközpont
6725 Szeged, Hattyas sor 10. (H éplüet)
Telefon: +36 30 688 7876
Email: info@szake.hu

Megközelítés:
– 20-as busz: Szabadsajtó utcai megálló (menetrend)
– 1-es villamos: Szeged pályaudvar (menetrend), majd 500 m gyalog
– autóval: a parkolás ingyenes

Aikido etikett

O-Sensei szabályai az Aikido gyakorlására

Az aikido célja a test és a lélek edzése, őszinte és komoly emberek kifejlesztése. Az aikido egyetlen csapással dönt életről és halálról, ezért a tanítványoknak gondosan kell követniük instruktoruk tanításait, és nem szabad vetélkedni, hogy lássák ki a legerősebb. Az aikido egy olyan út, ami megtanít több ellenséggel bánni egyszerre. A tanítványoknak képezniük kell magukat, hogy ne csak előre, hanem minden oldalra tudjanak figyelni. Az edzésnek mindig kellemes és vidám légkörben kell folynia. Az instruktor csak egy kis szemszögét tanítja a művészetnek. Sokoldalú alkalmazásait minden egyes tanítványnak magának kell felfedeznie szüntelen gyakorláson és edzésen keresztül. A mindennapi gyakorlásban először kezdd a tested megmozgatásával, és aztán haladj az intenzív gyakorlás felé. Sose erőltess bármit természetellenesen vagy ésszerűtlenül. Ha ezt a szabályt követed, akkor még az öregek sem fognak megsérülni, és kellemes és vidám légkörben folyhat a gyakorlás.

Ueshiba Kishomaru Doshu kiegészítése a szabályokhoz

Az aikido-t csak akkor lehet megfelelő szinten elsajátítani, ha szigorúan követik az instruktorok tanítását. Az aikido mint harcművészet akkor tökéletesíthető, ha éberen figyeljük, mi folyik körülöttünk, és nem hagyunk sebezhető nyitásokat (suki). A gyakorlás kellemessé és vidámmá válik amint eleget edzettünk ahhoz, hogy a fájdalom már ne zavarjon bennünket. Ne elégedj meg azzal, amit a dojo-ban tanítanak. Teljesen meg kell emészteni, kísérletezni és fejleszteni kell a tanultakat. Sohasem szabad természetellenesen vagy ésszerűtlenül erőltetni a dolgokat a gyakorlásban. Mindenkinek a saját testéhez, fizikai kondíciójához és korához megfelelő gyakorlásba kell belefognia. Az aikido célja az igazán emberi én kifejlesztése. Nem használható az ego fitogtatására.

Öltözet

A ruházatodat (keikogi, dogi, gi) mindig tartsd tisztán, rendezetten. Edzés közben is megigazíthatod a ruházatodat, de ilyenkor fordulj el partneredtől. Tiszteletadás előtt mindig igazítsd meg a ruhádat. A dan fokozatú aikidokák fekete övet és hakamát (szoknyaszerű bő nadrág, tradícionális japán viselet) viselnek. A kyu fokozatú aikidokákra már szövetségenként, de klubonként is változhat a szabály (ha ismeretlen helyre megyünk, illik előre érdeklődni a helyi szokásokról). Magyarországon a legelterjedtebb megoldás a fehér öv, és 2. kyu-tól felfelé a hakama viselése. Az európaiak hosszabb hakamát hordanak, a japánok inkább akkorát, ami éppen eléri a bokacsontjukat. Arra vigyázni kell, hogy ne lógjon ki alóla a nadrág. Általánosan érvényes, hogy a dojoban öltözni-vetkőzni nem illik. Ez alól kivétel a hakama, amit általában az öltözőben vesznek fel, és a szőnyegen veszik le (és ott is hajtják össze). Papucs (zori): Hogy tiszta lábbal érkezzünk a szőnyeghez. Tilos bármiféle lábbelivel felmenni a tatamira.

Gyakorlat bemutatása

Ha az edzésvezető leállítja a gyakorlást, az aikidokák a párjuknak a gyakorlást, és gyorsan elhelyezkednek a szőnyegen seiza-ban úgy, hogy elegendő hely maradjon a technika bemutatására. Nem szabad leülni háttal a kamiza-nak! A hátsó sorokból lehet féltérden, vagy állva is figyelni a bemutatást. Az edzésvezetőnek nem szabad hátat fordítani, mert lehet, hogy éppen veled akarja bemutatni a gyakorlatot. Ha az edzésvezető hosszasan magyaráz, akkor az uke-nak ezalatt féltérden kell várakoznia. Ha gyakorlás közben az edzésvezető külön megmutat valamit valakinek, akkor az illetőnek szintén seiza-ban vagy féltérden kell végignézni a bemutatást. Ezt mások is megnézhetik, szintén seiza-ban vagy féltérden.

Gyakorlás

A gyakorlat bemutatása után az aikidokák meghajlással megköszönik a tanítást, gyorsan partnert választanak (meghajlással, és esetleg o-negai shimasu szavakkal), és megkezdik a gyakorlást. A gyakorlás során a társak fejlődésének elősegítését, és testi épségük megőrzését mindig elsődleges szempontnak kell tekintenünk. Arra kell törekedni, hogy minél több partnerrel gyakoroljunk az edzés során. A magasabb fokozatú aikidokák jobban rá tudnak mutatni a gyenge pontjainkra és segítenek a kiküszöbölésükben, az alacsonyabb fokozatúak hibáiból pedig sokat tanulhatunk.

Alapszabályok

A gyakorlásnak mindig a kölcsönös tisztelet jegyében kell folynia. Sose zavard meg a dojo légkörét udvariatlansággal, hangoskodással, durvasággal, tiszteletlenséggel. Az edzésvezető minden utasítását rögtön és maradéktalanul hajtsd végre legjobb tudásod szerint. Vitának helye nincs. Az edzés minden pontján teljes összpontosítással gyakorolj. Sose ülj le háttal a kamiza-nak. Ne támaszkodj a falnak, ne ülj nyújtott lábbakkal, véletlenül se lépj át semmit és senkit. Viselkedj mindig szerényen, csendesen, tisztelettudóan. Ne felejtsd el, hogy tanulni vagy itt, nem pedig az egódat kielégíteni. Soha ne beszélgess az edzésen. Személyes illetve egyéb ellentéteket, problémákat az edzőterembe való belépéskor felejtsd el. A körmeid legyenek mindig rendesen levágva. Órát, ékszereket, gyűrűket vedd le edzés előtt. Ne öltözködj, ne egyél, és ne igyál a szőnyegen. Tartsd be, és a társaiddal is tartasd be a szabályokat. Ne az edzésvezető energiái pazarlódjanak el a fegyelmezéssel.

Belépés az edzőterembe

Belépéskor meghajlással kell köszönteni a dojo-t. A tatami szélénél levesszük a papucsot, és a szőnyegre lépés után újból meghajlunk. Ha érkezéskor az edzés már elkezdődött, a tiszteletadás után a bejáratnál vagy a szőnyeg szélén seiza-ban meg kell várni, amíg az edzésvezető engedélyt ad a csatlakozásra (olyan edzőtáborokban, ahol sok ember van, ez nem érvényes, mert estig ott ülhetsz, mire észrevesznek). Természetesen nem illik késve érkezni.

Kilépés az edzőteremből

Edzés közben csak indokolt esetben, és az edzésvezető engedélyével hagyhatjuk el a szőnyeget. A tatami-ról való lelépés előtt meghajlunk a kamiza felé, majd belelépünk a papucsunkba. A kijáratnál újból meghajolva tisztelgünk a dojo-nak.

Az edzés kezdete

A szőnyegre érkezés után az aikidokák egy vagy több sorban leülnek seiza-ba, és így várják az edzésvezetőt. Amikor az megérkezik, először meghajlással tiszteleg O-Sensei emléke előtt, majd leül ő is seiza-ba (az edzésre felsorakozottakkal szemben). Rövid meditáció (mokuso) után mindenki meghajlással tiszteleg O-Sensei emléke előtt a kamiza felé (a meghajlás előtt az edzésvezető a feje fölött tapsolva jelezhet, ennek a tapsok számától függően több jelentése is van), majd az aikidokák és az edzésvezető egymást üdvözlik szintén meghajlással, és esetleg o-negai-shimasu (ejtsd: onegájsimász) szavakkal üdvözlik egymást. Ha egy dojo lát vendégül egy mestert, akkor előbb a dojo vezetője és a vendég üdvözlik egymást meghajlással, és csak utána üdvözlik a gyakorlók a mestert. Ha több instruktor tart tábort, akkor a rangidős mester foglal helyet a gyakorlókkal szemben, és a másik mester a sor elejéhez ül oldalt, és a tisztelgés után előbb egymást köszöntik meghajlással és csak utána üdvözlik a gyakorlók a mestereket. Ezután a rövid „szertartás” után kezdődik a bemelegítés, majd pedig az edzés.

Az edzés vége

Az edzés végén rövid levezető gyakorlatok után újból sorba leülnek az aikidokák, rövid meditáció után előbb a kamiza, majd pedig egymás felé meghajolva búcsúznak az aikidokák és az edzésvezető (több oktató esetén szintén előbb egymástól búcsúznak az edzésvezetők). Néhány helyen a gyakorlók még megvárják, amíg az edzésvezető lemegy a szőnyegről, és csak utána állnak fel ők is, vagy feláll mindenki, és állva újból meghajlanak az aikidokák és az edzésvezető egymás felé. Néhány dojo-ban az edzés után az aikidokák végigjárják azokat, akikkel az edzés folyamán gyakoroltak, és meghajlás kíséretében újra megköszönik a közös munkát egymásnak.